THE INFLUENCE OF ISLAMIC BUSINESS ETHICS AND PRODUCT QUALITY ON CONSUMER SATISFACTION: A CASE STUDY OF SCREEN PRINTING OF KAOSKU PRESENT
Keywords:
Islamic Business Ethics, Product Quality, Customer Satisfaction, Islamic Economics, Multiple RegressionAbstract
This study aims to determine the influence of business ethics and the quality of sharia products on customers in today's t-shirt screen printing shops. The type and approach of this study is quantitative associative and the data analysis techniques used are multiple linear regression analysis and hypothesis tests (t-test, F test). And the determinant coefficient (r2) test. The results of the study showed a probability value (sig) of 0.006 < 0.05, this at the same time proves Islamic business ethics and product quality to customer satisfaction, while some Islamic business ethics significantly affect customer satisfaction with a probability value (sig) of 0.033 < 0.05. Product quality does not significantly affect customer satisfaction with a probability value (sig) of 0.150 < 0.05.
Downloads
References
Adil, A., Liana, Y., Mayasari, R., Lamonge, A. S., Ristiyana, R., Saputri, F. R., Jayatmi, I., Satria, E. B., Permana, A. A., & Rohman, M. M. (2023). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif: Teori dan praktik. Jakarta: Get Press Indonesia.
Ahmad Syafiq. (2019). Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Konsumen dalam pandangan Islam. El-Faqih : Jurnal Pemikiran Dan Hukum Islam, 5(1), 96–113. https://doi.org/10.29062/faqih.v5i1.54
Badroen, F., Suhendra, Mufraeni, M. A., & Bashori, A. D. (2007). Etika bisnis dalam Islam. Kencana Prenada Media Group.
Budiaji, W. (2013). Skala pengukuran dan jumlah respon skala likert. Jurnal Ilmu Pertanian Dan Perikanan, 2(2), 127–133.
Dewantara, A. W., & SS, M. (2017). Filsafat moral: Pergumulan etis keseharian hidup manusia. PT Kanisius.
Djakfar, H. M., & SH, M. A. (2012). Etika bisnis: Menangkap spirit ajaran langit dan pesan moral ajaran bumi. Penebar PLUS+.
Fauzan, F., & Nuryana, I. (2014). PENGARUH PENERAPAN ETIKA BISNIS TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN WARUNG BEBEK H. SLAMET DI KOTA MALANG. Jurnal Ekonomi MODERNISASI, 10(1), 38. https://doi.org/10.21067/jem.v10i1.774
Ghozali, I. (2013). Aplikasi analisis multivariate dengan program. Edisi Ketujuh. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hasnidar, H. (2022). Penerapan Etika Bisnis Islam terhadap Perdagangan Sapi di Kecamatan Tanete Riattang Barat Kabupaten Bone. BALANCA, 9–17.
Johan, A. (2009). Etika Bisnis Islami. Walisongo Press.
Mahmud, A. (2019). Ciri dan keistimewaan akhlak dalam Islam. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 13(1), 29–40.
Maksum, A. (2023). Filsafat Ilmu Sosial. Universitas Brawijaya Press.
Mashud, I. M. R. (2019). Analisis etika bisnis islam terhadap kepuasan nasabah melalui strategi marketing tabungan faedah di bank rakyat indonesia syariah kantor cabang pembantu ponorogo.
Mashur, D. (2017). Strategi Pembangunan Kota Pekanbaru Menuju Kota Metropolitan Madani. Jurnal Administrasi Pembangunan, 4(2), 109–114.
Masruroh, A., & Muthoharoh, E. (2024). IMPLEMENTASI ETIKA PERSAINGAN USAHA MENURUT ISLAM DAN UU NO. 5 TAHUN 1999 TENTANG LARANGAN PRAKTEK MONOPOLI DAN PERSAINGAN USAHA TIDAK SEHAT. Indonesian Journal of Community Dedication, 2(1), 90–98.
MOHAMMAD FADLI, A. (2021). Pengaruh Etika Bisnis Islam dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen Di Toko Grand Hero Praya Lombok Tengah.
Murya, A., & Sucipto, U. (2019). Etika dan tanggung jawab Profesi. Deepublish.
Nibrayanti, N. (2015). Penerapan berbusana muslim mahasiswa IAIN Padangsidimpuan di dalam dan di luar kampus.
Nurhisam, L. (2017). Etika Marketing Syariah. IQTISHADIA Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 4(2), 171–193. https://doi.org/10.19105/iqtishadia.v4i2.1412
Nursyamsiah, I., & Nopianti, N. (2021). Pengaruh Etika Bisnis Islam dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Usaha Rofi Collection Ciamis. Jurnal Ekonomi Rabbani, 1(1), 52–62. https://doi.org/10.53566/jer.v1i1.20
Rosyadi, M. F. (2012). Pengaruh etika bisnis Islam terhadap customer retention (Studi kasus pada Bank BPD DIY cabang syariah).
Rusdi, A. (2019). Analisis Perilaku Pedagang Pasar Songgolangit Ponorogo Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam.
Santika, H. (2019). NILAI-NILAI PENDIDIKAN DALAM ETIKA BERPAKAIAN WANITA MUSLIMAH (PERSPEKTIF AL-QUR’AN SURAT AN-NUR AYAT 31).
Shaputra, R. K. (2013). Penerapan green marketing pada bisnis produk kosmetik. Jurnal Jibeka, 7(3), 47–53.
Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan: (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D) (Cet. 6). Alfabeta.
SUTRISNI, S., & SOESANTO, H. (2010). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, Desain Produk, Harga Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pelanggan Indosat Im3 Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang.
Thursina, T., Fuad, Z., & Hafidhah, H. (2020). Pengaruh Penerapan Etika Bisnis Islam Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Toko Riyadh Store Di Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(2), 52–67.
Waseso, D. H., & Darmastuti, I. (2013). Perilaku Konsumen Untuk Mengakses Suaramerdeka. Com. Jurnal Studi Manajemen Organisasi, 10(2), 121–131.
Wulandari, W., Rajafi, A., & Alfiyani, N. (2023). Religiulitas Gaya Berbusana Mahasiswa Muslim Di Kota Manado. Jurnal JINNSA (Jurnal Interdipliner Sosiologi Agama), 3(2), 79–90. https://doi.org/10.30984/jinnsa.v3i2.791
Yanuar, M. M., Qomariah, N., & Santoso, B. (2017). Dampak kualitas produk, harga, promosi dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan Optik Marlin cabang Jember. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 3(1), 61–80.
Yunus, M. (2015a). Pengaruh Etika Bisnis Islam dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Konsumen. Skripsi, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, 1, 2.
Yunus, M. (2015b). Pengaruh Etika Bisnis Islam dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Konsumen. Skripsi, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, 1, 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Al-Amwal :Jurnal Ekonomi Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Copyright of all journal manuscripts is held by the Al-Amwal : Jurnal Ekonomi Islam
2. Formal legal provisions to access digital articles of electronic journal are subject to the provision of the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-NC-SA), which means that Al-Amwal : Jurnal Ekonomi Islam is rightful to keep, transfer media/format, manage in the form of databases, maintain, and publish articles.
3. Published manuscripts both printed and electronic are open access for educational, research, and library purposes. Additionally, the editorial board is not responsible for any violations of copyright law.
licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.